Tuesday 7 April 2020

SAYA






























Burung-burung mulai berterbangan meninggalkan sarang.. Kelawar mulai kembali ke dalam gua untuk beradu selepas sepanjang malam berlegar-legar untuk mencari makanan. Tupai mulai bergerak dahan ke dahan untuk mencari buah kekacangan.. bunga-bunga hutan mulai mekar dan mengeluarkan wangian yang menyenangkan penghuni hutan.. angin lembut menyapa seolah-olah musim panas ini adalah waktu yang terindah setiap tahun. Terasa angin.. matahari yang memancarkan cahaya hangat memberikan ketenangan kepada penghuni hutan.

Saya seawal matahari terbit pagi sudah berada di atas sebuah bukit yang dipenuhi dengan bunga dan rumput yang tumbuh menghijau mendamaikan hati dan mata sesiapa yang melihatnya. Indah, Saya menghirup udara pagi dengan menutup mata sambil mendengarkan bunyi hutan dan penghuninya. Setelah puas menikmati udara dan suasana pagi, Saya bergerak perlahan-lahan menuruni bukit dengan memetik bunga-bunga indah yang mekar di sepanjang jalan menuju balik ke rumahnya di pinggir hutan berdekatan dengan sungai yang jernih dan tempat saya memancing ikan dan mandi.

Saya mengukirkan senyuman melihat rumahnya semakin dekat, saya mempercepatkan langkah kakinya dan membawakan bunga-bunga yang dipetiknya dan berlari masuk ke rumah. Kaki saya terhenti dan senyumannya mulai pudar.. bunga-bunga yang dipetiknya terlepas dari genggaman tangan saya, air matanya mulai membasahi pipinya yang semulajadi kemerah-merahan.. saya terduduk dan menangis semahunya.. 

" Saya.. Jika hari ini saya sudah tiada.. jangan bersedih.. kita akan berjumpa lagi suatu hari nanti.. saya mesti teruskan hidup. Saya Cintakamu sayangku Saya "

Saya menggenggam erat nota terakhir yang dikutipnya di lantai dengan tangan suaminya terkulai tak bergerak.. Saya menangis semahunya, bunyi tangisan yang melenyapkan bunyi hutan dan menjadikan hutan seolah-olah turut terkesan dengan pemergiannya suami tercinta Saya.. Sejak itu, Saya masih menikmati harinya seperti selalu dan memori suaminya masih bersamanya.. Hutan masih sama seperti selalu.. masih menghasilkan wangi dan bunga yang indah. Saya banyak menghabiskan waktu dengan menikmati suasana yang tak pernah membosankan malah menyenangkan.. Hutan menjadi saksi kewujudan Saya dan kisahnya.


No comments:

Post a Comment

Cerita saya

kisah ini bermula ketika baru pindah ke hostel baru yang lebih dekat dengan tempat kerja. Saya sudah bekerja dalam sektor swasta 10 tahun. ...